Obligationer

1951 okt.; På en aften tegnedes 10.000 kr. til støtte for Jyderup Realskole
Skolens to overlærere tilbudt skolen og de 25.000 skal rejses ved obligationer.
Der var mødt ca. 80 interesserede ved mødet på hotel Skarridsø i lørdags, hvor man drøftede realskolens fremtid. Så godt som alle indmeldte sig som medlemmer i en skolekreds, og der blev på denne ene aften tegnet obligationer for ca. 10.000 kr. Skolekredsen skal stå som bindeled mellem hjemmene og skolen og danne et økonomisk grundlag for skolens videreførelse.
Skolens driftsoverskud i fjor 17.000 kr.
Udvalgets formand, skovejer Frede Jensen, mindedes realskolebestyrer Aksel Knudsen og oplyste derefter, at arvingerne havde tilbudt overlærerne Valdemar Hansen og Vang Petersen at overtage skolen for 125.000 kr.
Sagfører Hakon Lundgaard, Kalundborg, redegjorde derefter for den finansielle side af sagen. Der skal rejses en kapital på 25.000 kr. ved obligationstegning. Disse obligationer vil blive forrentet med 5% og løbe i 20 år. Den første udtrækning sker i 1962, og der udtrækkes 10% om året.
Kontingentet sattes til 5 kr. På forespørgsel oplystes, at skolens driftsoverskud sidste år var ca. 17.000 kr., og elevtallet er 243. Skolens ejendomsskyld andrager 95.000 kr., heri ikke medregnet inventar, samlinger m.m.1

1962 juni; Obligationer for Jyderup Realskolen kan afvikles.
Jyderup Realskoles skolekreds og elevforening har holdt generalforsamling. Formanden Gunnar Jensen, Høedgården, oplyste, at foreningen har 140 medlemmer. De af skolekredsen tegnede obligationer til skolen vil nu kunne udbetales til de, der har ønsket de, med en tiendedel hver år fra den 1. januar.
Et billede af afdøde skolebestyrer Valdemar Hansen vil blive ophængt på skolen ved en lille højtidelighed i forbindelse med skoleafslutningen.
Bankbogholder Carl M. Nielsen oplæste regnskaber, som balancerede med 5779 kr., formuen er 5201 kr. Til bestyrelsen valgtes boghandlermedhjælper Mogens Dolberg, Bromølle2

Kilde 1: Holbæk Amts Venstreblad 15. okt. 1951, side 3; På en aften tegnedes 10.000 kr. til støtte for Jyderup Realskole
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 1. juni 1962, side 4+8; Generalforsamling

Sidst opdateret 10. februar 2015